Jika ada sebarang Hebahan program,hubungi kami..

DI TAYANGKAN SEKARANG!

DI TAYANGKAN SEKARANG!

Jom Borak


Harakah keadilan suarakampus Malaysiakini Metro NST
  • Maharnya sebuah komputer




    *menjawab persoalan shafik dulu

    Setelah saya memutuskan menerima lamaran pemuda itu, saya berbincang dengan Kak Long mengenai persiapan yang harus dibuat. Kak Long ialah isteri kepada Abang Zul, abang sulung saya.

    Antara perkara penting yang harus difikirkan ialah mengenai mas kahwin. Mas kahwin ialah hak wajib bagi bakal isteri yang ingin dinikahi. Hal ini disebut ayat 4 surah al-Nisa’. Mana-mana perempuan yang akan bernikah berhak menentukan mas kahwinnya sendiri.

    Saya bertanya Kak Long, “Kak Long dulu minta apa dari Abang Zul sebagai mas kahwin?”

    Kak Long tidak terus menjawab sebaliknya memberitahu, “Kak Long dulu masa mahu kahwin, Kak Long fikir apakah perkara yang paling Kak Long inginkan waktu itu”.

    Ooo…macam itu ye… Saya mula berfikir-fikir apa yang paling saya inginkan waktu itu. Saya pernah dengar ada wanita yang meminta bakal suami membaca al-Fatihah, al-Quran dan sebagainya selain bentuk benda. Hakikatnya, Allah maha mengetahui fitrah kejadian wanita yang memang sukakan benda-benda sebagai hadiah. Justeru itu, kaum wanita diberi hak menentukan mas kahwin sebagai tanda izin kepada kaum lelaki memiliki wanita tersebut secara sah. Bahkan wanita yang dikahwini berhak menegah suaminya daripada menyentuhnya sekiranya hutang mas kahwin belum dilunasi.

    Mas kahwin juga merupakan simbolik bahawa wanita punya harga diri yang perlu dihormati oleh lelaki. Lelaki dengan kudrat dan tanggungjawab memimpin yang dipikulnya perlu membuktikan kemampuannya untuk mencari nafkah bagi isteri dan anak-anak. Meskipun begitu, maksud harga diri di sini bukanlah bererti wanita harus menilaikan dirinya dengan jumlah wang atau material. Jumlah itu tidak penting. Yang penting, harus ada hadiah bagi wanita yang bakal dinikahi untuk menjinakkan hatinya. Juga sebagai tanda memuliakan wanita yang akan menjadi suri hidupnya.

    Mas Kahwin Anak Perempuan Tok Guru Nik Aziz

    Saya teringat dalam satu kuliah Tok Guru Nik Aziz, beliau berkata, “Sesiapa yang mahukan anak perempuan saya, beri RM1000 jah (sahaja). Tapi kalu demo nok buwi anak perempuan demo, kira RM1000 jugalah (Kalau saudara mahu tawarkan anak perempuan saudara menjadi menantu saya harap dapat letakkan hantaran RM1000 juga)”.

    Saya lupa tahun berapa kuliah Tok Guru di Dewan Zulkifli itu namun ia adalah sekitar tahun 1997 atau 1998.

    Sebagai ulama dan pemimpin, Tok Guru berusaha menjadi tauladan kepada rakyat. Dalam kuliah Jumaatnya hari itu, Tok Guru mengajar bab nikah kahwin dan mahar. Tok Guru menggalakkan rakyatnya memudahkan urusan perkahwinan dengan meletakkan mas kahwin yang rendah. Realiti hantaran dalam masyarakat waktu itu ialah sekitar RM3000 ke atas. Ia juga sebagai menyahut seruan Nabi s.a.w yang pernah berkata,
    “Antara tanda barakah seorang gadis ialah yang cepat kahwinnya, murah maharnya dan cepat melahirkan anak”

    Saya tergiur untuk menjadi salah seorang gadis yang diberkahi itu. Adat keluarga saya tidak akan menyebut berapa mahar yang dikehendaki. Terserah kepada pihak lelaki mahu beri berapa.

    Di Kelantan, biasanya hantaran disebut semasa akad nikah termasuk jumlah mahar yang ditetapkan oleh Majlis Agama Islam Kelantan. Apabila disebut semasa akad, maka ia tidak menjadi hantaran lagi. Sebaliknya ia menjadi mahar yang wajib untuk isteri. Apabila menjadi mahar, maka ibubapa tidak berhak menyentuh wang tersebut walau satu sen kecuali anaknya mahu menghadiahkan pula kepada kedua ibubapanya.
    Antara faktor jumlah hantaran disebut semasa akad ialah untuk keluar dari perkara yang tidak disyariatkan.

    Hantaran perkahwinan merupakan adat masyarakat dan tiada kena mengena dengan tuntutan syarak. Ibubapa pihak perempuan harus mengadakan kenduri walimah menurut keupayaan masing-masing. Pihak lelaki tidak harus dibebankan dengan perbelanjaan yang tidak wajib itu. Kecualilah pihak lelaki kaya raya dan mahu membantu keluarga bakal isterinya bagi mengadakan kenduri, maka ia dianggap sedekah sahaja.

    Apa yang saya mahu sebagai mahar?

    Selepas Kak Long bercerita pengalamannya, saya mula berfikir, “Apa yang aku mahu saat ini ye…”. Lama juga fikiran saya merayau mencari apa yang saya mahukan.

    Hmm… waktu itu saya sudah punya rancangan untuk menulis. Sampai-sampai saya membeli buku-buku khusus untuk diterjemahkan sebaik pulang ke Malaysia. Iya…apa yang saya perlukan waktu itu ialah sebuah komputer.

    Saya beritahu Kak Long apa yang saya perlukan dan hasratkan saat itu. Saya tahu apa risikonya. Kami sama-sama tergelak ketika saya maklumkan hal tersebut. Cuba bayangkan dulang hantaran mahu di isi dengan 1 set komputer; Monitor yang besar, CPU, papan keyboard, sepasang speaker dan printer. Hi…hi…hi…

    Harga 1 set komputer pada masa itu lebih kurang RM3000- RM4000 jugalah termasuk printer. Saya cuba juga berimaginasi; bagaimanalah agaknya rombongan pihak lelaki akan membawa barangan tersebut. Hi…hi…hi… dan saya membayangkan lagi bagaimana lafaz akad nikah itu nanti akan berbunyi, “Aku terima nikahnya (nama saya) dengan mas kahwinnya satu set komputer tunai”. Hi…hi…hi… pelik bunyinya.

    Bila mahu nisbahkan hasrat dan impian saya waktu itu, itulah jadinya. Tidak mengapalah, ikut yang biasa-biasa sahaja. Lagi pun harganya boleh tahan. Saya mahu jadi gadis yang diberkahi dan hanya inilah peluang yang saya ada bagi merealisasikannya.

    Jika saya buka mata luas-luas dan pasang telinga lebar-lebar pada persekitaran masyarakat waktu itu, hati tergugah juga dengan kos sekitar RM4000-RM5000 dan ke atas. Tidak termasuk cincin dan barangan yang lain. Tambahan pula bakal suami saya berkerja sebagai doktor dan datang dari keluarga yang agak senang. Itu harga di Kelantan. Kalau di luar Kelantan, mahu RM5000- RM7000.

    Hati-iman dan nafsu mula bertempur. Oh…tidak… saya kepingin menjadi gadis yang disebutkan Nabi s.a.w. Peluang ini bukan datang 10 kali atau lebih seumur hidup. Hanya inilah satu-satunya peluang saya. Apa nak jadi, jadilah. Peluang saya memang terbuka luas sebab ibubapa pun jenis yang mencontohi Tok Guru juga.

    Bisikan syaitan datang juga menerjah sekali-sekala, “Nanti orang kata engkau ni murah sangat harganya. Itu sahaja nilai engkau. Orang lain semuanya dapat jumlah yang lebih tinggi”.

    Pedulikan semua itu. Nilai diri manusia ditentukan oleh agamanya. Bukan dengan jumlah wang ringgit. Pandai-pandai iblis ini mahu mengukur nilai diri menurut kacamatanya sendiri. Cukuplah ajaran Allah dan Rasulullah s.a.w sebagai panduan. Saya yakin bahawa Allah tidak akan persiakan hidup saya apabila saya memilih jalan yang diredaiNya meskipun ia kelihatan janggal di mata manusia.

    Sesetengah gadis terpaksa menurut kata ibubapa dan keluarga yang tidak faham. Selepas kahwin, mereka pulangkan sebahagian hantaran yang melampau itu. Apatah lagi jika suami memang tidak mampu mengadakannya. Moga rumahtangga mereka juga diberkati Allah. Sesetengahnya pula, sudah beranak-pinak, hutang dengan bank untuk buat hantaran kahwin belum langsai juga. Kasihan… Ikut sahaja ajaran Islam, INDAH dan memudahkan.

    Berapa Mahar Saya?

    Tempoh saya menerima lamaran dan akad nikah dilangsungkan hanya dua bulan sahaja. Suatu hari, bakal suami menelefon saya, “Mas kahwin mahu berapa?”

    “Terserah pada anta”. Sebenarnya Ma saya yang ajar begitu. Jangan sebut berapa-berapa.

    “Sebutlah…nanti bawa RMxxx …. kan tidak puas hati pula”.

    Jumlah yang bakal suami sebutkan itu sangat sedikit tapi saya lupa berapa. Hati tergugah lagi. Bagaimana hati saya tidak tergugah bila dibandingkan dengan kebiasaan jumlah hantaran waktu itu. Inilah naluri wanita sebenarnya. Hadiah itu tetaplah dia mahu. Cuma naluri itu perlu dipupuk dengan iman dan taqwa, agar ia tidak melampaui batas.

    Saya memang tidak memikirkan berapa yang saya mahu. Tiada apa-apa jumlah dalam kepala saya. Mahu komputer, terasa tidak lojik. Saya teringat semula jumlah yang Tok Guru pernah sebut untuk anak perempuannya, RM1000.

    Saya pun berkata, “Tok Guru minta RM1000 untuk anaknya. RM1000 jugalah”.

    Pemuda itu terdiam sebentar. Saya tidak tahu apa yang difikirkannya. Kemudian dia berkata, “RM1000?… Rasanya Tok Guru pun dah angkat sikit harganya sekarang. Tak mengapalah, ana beri RM2000”. Tanpa banyak bicara, saya setuju sahaja.

    Malam Akad Nikah dan Hari Perkahwinan

    Saya menerima mahar sebanyak RM2000 dan sebentuk cincin selepas selesai majlis akad nikah. Semasa saya menyaksikan dari balik dinding rumah pemuda itu mahu akad nikah, saya teringat kembali hasrat saya ingin memiliki komputer. Saya tidak sedih cuma terasa lucu bila tidak dapat dibayangkan majlis akad nikah itu dipenuhi dengan kotak-kotak berisi barangan komputer.

    Keesokkan harinya semasa majlis walimah, ibu mertua memakaikan gelang emas di pergelangan tangan saya. Itu hadiah dari mertua. Beberapa ratus yang dihadiahkan kaum keluarga suami semasa majlis mengenal saya serahkan kepada Ma untuk menampung belanja kenduri.

    Minggu Bulan Madu- Baiknya Engkau ya Allah!

    Selepas seminggu berkahwin, saya mengikut suami ke daerah tempat dia berkerja. Kira-kira 4 jam perjalanan dari kampung kami. Suatu hari di bulan pertama bulan madu kami, suami saya memberitahu,
    “Sebenarnya abang ingat nak bagi komputer sebagai mas kahwin tapi takkan nak usung komputer pula masa nak akad nikah”.

    La haula wala quwwata illa billahil ‘aliyyul al-‘azhim.

    Tiada daya dan kekuatan kecuali dengan izin Allah yang maha tinggi lagi maha agung.

    Rupa-rupanya hasrat saya sama dengan impiannya sendiri. Saya juga beritahu dia hasrat sebenar saya tanpa niat mahu dia menunaikannya. Sekadar bercerita pengalaman saya sendiri. Selepas itu, dia terus bawa saya ke Jalan Imbi untuk memilih komputer. Memang dapat satu set lengkap. Terima kasih bang dan padaMu segala pujian atas segala kurniaanMu ya Allah.

    Ya Allah…Engkaulah yang amat memahami hambaMu ini. Engkau mengetahui apa yang terdetik di hatiku dan memakbulkan impianku meskipun aku tidak pernah meminta kepadaMu… Ya Allah.

    Ya Allah…Berkatilah rumahtangga kami hingga ke akhir hayat kami.

    Ya Allah…lindungilah rumahtangga kami dari kemurkaanMu.

    Amin, ya Rabbal Alamin.

    Hamba yang faqir,
    Ummu Abbas
    1.08am
    28 Rejab 1430H

    http://halaqah.net/v10/index.php?article=10.0

0 comments:

Leave a Reply

KONGSI BUKU

KONGSI BUKU
Buat bakal-bakal pengantin baru, ketahuilah bingkisan ini ingin memberikan gambaran kepadamu tentang hari-hari awal pernikahan supaya kau lebih bersedia membuat persiapan. Buat pengantin baru, ketahuilah bingkisan ini ingin membuktikan padamu bahawa kebahagiaan itu bermula apabila kau menjaga keberkatan pertunanganmu. Buat para suami,ketahuilah bingkisan ini menyingkap tip untuk memenangi hati isterimu. Buat para isteri, ketahuilah bingkisan ini akan memotivasikan suamimu untuk lebih kreatif dalam membahagiakanmu dan mencuit kebijaksanaanmu untuk membahagiakannya. Buat ibubapa, ketahuilah bingkisan ini berguna untuk menyemarakkan cintamu di alam rumah tangga dan berguna untuk anak-anakmu membina paradigma baru agar tak tertipu mengejar cinta sebelum kahwin.

T-SHIRT Muslimah

T-SHIRT Muslimah

T-SHIRT Muslimin

T-SHIRT Muslimin

Blog Pimpinan Ulama' Tersohor

Blog Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat

Mutiara Hadis

Dakwah Bukan Beban
Sesungguhnya peluang untuk bertugas mengembangkan dakwah itu adalah taufik dari Allah. Allah lah yang memudahkan bagi sesiapa yang didapati baik hatinya. Tugas itu adalah satu penghormatan yang dikurniakan Allah kepada seorang pendakwah, bukannya bebanan.

::Waktu Solat::

Hubungi:

My photo
NURUL ASHiDAH (Pengarah-CEO)
e-mail:simple_shida@yahoo.com.my

contact:
MOHD FARID (Moderator)
e-mail:adjmal_specialist@yahoo.com
contact:-0133057233

FADZLI ZUL IKRAM (Moderator)
e-mail:fzulikram@gmail.com
contact:-0195166900


MUHAMAD AZRUL (Designer)
e-mail:muhamad_azrul_ali@yahoo.com
contact:-0173463276

::PAUTAN IKLAN::


Klik Di Sini Klik Di Sini Klik Di Sini Klik Di Sini Klik Di Sini Advertisement Advertisement Advertisement Advertisement Advertisement

alunan kitabuLlah